Kennismaken

Muziek, Cultuurmenu en Natuurouders

IMG_6704-HDR

Muziek maakt slim

Het is wetenschappelijk bewezen: muziek maken heeft een positieve invloed op de intelligentie en sociale vaardigheden van kinderen. Samen muziek maken versterkt het groepsgevoel. De sfeer tijdens het muziekonderwijs is positief en het is echt een vak waar iedereen erbij hoort. Muziek maakt slim, daarom besteden wij volop aandacht aan muziekonderwijs.

De gouden driehoek

De Casembroot werkt op het gebied van muziek samen met de Zeeuwse muziekschool en de plaatselijke muziekvereniging Accelerando. We noemen deze samenwerking de Gouden Driehoek. In de groepen 1 tot en met 3 verzorgt onze eigen vakdocent de Algemene Muzikale Vaardigheid. Dit zijn de vaardigheden die op de muziekschool geleerd worden. Alle kinderen krijgen uiteindelijk een AMV-certificaat.

Vanaf groep 4 leren de kinderen blokfluit spelen en daarmee noten lezen.

De leerlingen van groep 6 vormen de orkestklas, waar ze kennismaken met verschillende instrumenten. Uiteindelijk kiezen ze er één en wordt de orkestklas gestart. De kinderen krijgen begeleiding van een professionele dirigent.

Naast dit vaste programma zijn er regelmatig extra activiteiten op het gebied van muziek.

Casembrootkoor

Kinderen die geen genoeg krijgen van muziek kunnen zich opgeven voor het Casembrootkoor. Vanaf groep 2 mogen ze meezingen in het Casembrootkoor dat na schooltijd repeteert in ons muzieklokaal. Het koor wordt regelmatig gevraagd voor optredens in en buiten het dorp.

Cultuurmenu

Naast muziek vinden we het belangrijk dat onze kinderen ook in aanraking komen met andere kunstuitingen. Dit valt deels samen met het thematisch werken en krijgt extra aandacht door het cultuurmenu. Alle scholen van OcTHO krijgen les in drama, dans, muziek en beeldende kunst. Samen met het centrum voor kunst- en cultuureducatie wordt er elk jaar een interessant programma ontwikkeld. De leerlingen krijgen bijvoorbeeld een workshop of voorstelling aangeboden.

Natuurouders

Op De Casembroot hebben we twee natuurouders. Zij nemen de kinderen onder schooltijd mee naar buiten en laten hen de natuur ontdekken. Het doel? Kinderen bewust maken van alles wat er om hen heen leeft. De jongste kleuters leren meer over kriebeldiertjes. Bovenbouwgroepen maken met elkaar het strand schoon en leren over afval scheiden.

Maak kennis met het team

Goed onderwijs wordt gegeven door een sterk team.

Aanmelden kennismaking

Wil je meer weten over onze mooie school? Dan nodigen wij je van harte uit voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding.

Onze missie en visie

Onder het onderwijs op obs De Casembroot ligt een zorgvuldig geformuleerd schoolconcept. Het hogere doel is ons fundament, de reden waarom we bestaan.