Respect en veiligheid

IMG_6689-HDR

De Casembroot is een school die midden in de gemeenschap staat. Wij zien onszelf als een oefenplaats voor de maatschappij. We bouwen aan acceptatie en ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid. Begrip en respect voor elkaar zijn vanzelfsprekend.

Gouden weken en Geluksweken

De eerste weken van het schooljaar zijn bij ons de Gouden weken. Die periode staat in het teken van de kennismaking met de leraar, het opnieuw kennismaken met de groep en het opfrissen van de regels. Onze leraren hebben dan alle aandacht voor het groepsvormingsproces en een fijne sfeer in de klas. Zo leggen we een mooie basis voor een fijn schooljaar. Een goed begin is Goud waard!

De periode tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie zijn de Geluksweken. Alle groepen gaan, op hun eigen niveau, aan de slag met zeven thema’s: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talent, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. De Geluksweken zorgen bij de kinderen voor meer zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld.

Omgaan met elkaar

Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. Om deze reden hebben we een poster genaamd ‘Omgaan met elkaar’ ontworpen. Hierop staan afspraken rondom de thema’s veiligheid & relatie, verantwoordelijkheid en communicatie & betrokkenheid verbeeld. Leerkrachten, kinderen en ouders dragen deze afspraken uit en helpen elkaar hieraan herinneren.

Omgaan met elkaar

EzelWijs en GroepsGeluk

Bij EzelWijs, de coachpraktijk van een van onze leerkrachten, mogen de kinderen van groep 7 de wei in met ezels. Allerlei vragen en zaken die spelen bij de kinderen worden via de spelvorm ‘Stap over de Streep’ besproken. De ezels bieden een spiegel zonder oordeel. Deze groepsactiviteit creëert saamhorigheid, maar ook respect voor en inzicht in de ander en jezelf.

Met GroepsGeluk maakt dezelfde leerkracht de dynamiek van de groepen zichtbaar door middel van houten poppetjes, picto’s, symbolen en ander klein materiaal. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijne sfeer in de groep en op school te creëren.